W powietrzu wisi zaraza, ulice opustoszały, a społeczna izolacja się pogłębia. Gospodarka jest na skraju globalnej recesji. Wydawać by się mogło, że w takiej sytuacji firmy będą „ratować, co się da” nie zważając na okoliczności. Tymczasem społecznie odpowiedzialni przedsiębiorcy pomoc i wsparcie przedkładają nad zyski – przekonuje Natalia Witkowska, redaktor naczelna portalu RaportCSR.pl, którego wydawcą jest Fundacja im. XBW Ignacego Krasickiego.

Dzięki uprzejmości redakcji Home&Market publikujemy cały felieton Natalii Witkowskiej.

Ta postawa staje się powoli znakiem nowych czasów. Maksymalizacja zysków finansowych nie jest już nadrzędnym celem. Najważniejszy staje się człowiek i jego potrzeby. To niesamowite, że właśnie firmy, które nie muszą reagować, robią to żywiołowo i bez wahania. Ci sami przedsiębiorcy, którzy dzisiaj dowożą posiłki medykom, zaopatrują szpitale w środki ochrony osobistej i przeznaczają miliony na pomoc potrzebującym, mogą jutro nie przetrwać na rynku. Jednak ich postawa wytycza nowe standardy i nic już nie będzie jak wcześniej.

My konsumenci zapamiętamy, kto nam pomagał, a kto zarabiał na pandemii. Jeśli zadbamy o przetrwanie tych odpowiedzialnych, zadbamy tez o siebie i swoją przyszłość. Będziemy pewni, że w razie kolejnych kłopotów, nie oglądając się na zysk ekonomiczny będą nas wspierać.

44 edycję magazynu Raportu CSR zadedykowaliśmy biznesowi, który zdał test ze społecznej odpowiedzialności w dobie koronawirusa. Specjalne wyróżnienie otrzymała Żabka za podjęcie specjalnych działań na rzecz walki z pandemią. Żabka Polska przekazała 9 milionów złotych na wsparcie instytucji wskazanych przez Ministerstwo Zdrowia, zakup testów diagnostycznych, a także, dzięki ogromnemu zaangażowaniu klientów, na pomoc regionalnym szpitalom zakaźnym. W trosce o klientów w ofercie sklepów znalazły się jednorazowe maseczki ochronne w najniższej cenie na rynku, ponieważ sklepy nie czerpią zysków z ich sprzedaży.

Kolejnym wyróżnionym jest Huawei – doceniliśmy działania prowadzone przez firmę w dobie pandemii z myślą o pracownikach i na rzecz lokalnych służb medycznych. Firma przekazała 20 tysięcy masek ochronnych do Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA w  Warszawie. W  ramach działań dla sektora medycznego Huawei zapewnia również bezpłatny dostęp do rozwiązania EIHealth, które obejmuje usługi takie jak wykrywanie genomu wirusowego, identyfikacja leków antywirusowych oraz analiza tomografii komputerowej za pomocą AI.

Biznes społecznie odpowiedzialny to firmy małe i duże, z różnych branż i regionów. MLEKOVITA realizuje plan darmowych dostaw swoich produktów do domów klientów. Firmy z branży medycznej zapewniają ciągłość usług pomimo pandemii– dobrym przykładem jest tu Diaverum. LUX MED uruchomił specjalną bezpłatną infolinię nt. koronawirusa, dostępną dla wszystkich. Aviva bezpłatnie ubezpiecza życie tych, którzy ratują życie. Na przytoczenie wszystkich społecznie odpowiedzialnych firm, które zapisały się swoimi postawami w czasie zarazy nie starczyłoby miejsca. Ich zaangażowanie z pewnością zaowocuje większym zaufaniem do marki i lojalnością klientów.

Obecna sytuacja to czas, gdy na nowo budują się relacje pomiędzy biznesem, rządem i organizacjami pozarządowymi. Te ostatnie stają się kluczowym partnerem w niesieniu pomocy najbardziej potrzebującym. Dlatego specjalne wyróżnienie przyznaliśmy Caritas Polska za wsparcie medyków walczących z pandemią i za pomoc niesioną osobom starszym. W ramach kampanii #PomocDlaSeniora oraz #WdzięczniMedykom największa organizacja pomocowa w kraju zgromadziła już ponad 20 mln zł. Wolontariusze Caritas codziennie dostarczają paczki z żywnością tysiącom potrzebujących seniorów, bezdomnych i chorych w całej Polsce, a Caritas Polska przygotowuje się do zakupu respiratorów i najbardziej potrzebnego wyposażenia dla polskich szpitali.

Tak naprawdę na wyróżnienie zasługują wszystkie firmy, które zdały test ze społecznej odpowiedzialności w czasie pandemii. Oni i ich partnerzy z sektora NGO. Obecna sytuacja wyłoniła własnych laureatów – tych niechlubnych, którzy traktowali społeczną odpowiedzialność, jako element promocji i marketingu oraz tych na podium, którzy mają CSR firmowych w genach.

źródło: Home&Market