Pierwsze tegoroczne spotkanie Stowarzyszenia Dziennikarzy – Podróżników „Globtroter” poświęcone było Bułgarii. Współorganizatorami imprezy, która odbyła się w 23 stycznia w warszawskim hotelu Dom Chłopa, były Fundacja XBW Ignacego Krasickiego oraz portal RaportCSR.

Bałkański kraj reprezentowali J.E. Ambasador Republiki Bułgarii w Polsce Pan Emir Dianazow oraz radca handlowy ambasady Jordan Draganczew. Nie zabrakło bułgarskich win, których degustację zapewnili Monika Borawska – Komenda oraz Aleksander Gadżanow z firmy Platinum Wines.

Polskę i Bułgarię łączą przyjazne stosunki polityczne, gospodarcze i kulturalne. J.E. Ambasador Dianazow stwierdził, iż liczba polskich turystów odwiedzających jego kraj zbliża się już do pół miliona rocznie, co należy przyjąć z zadowoleniem, gdyż turystyka to ważna gałąź bułgarskiej gospodarki. Odpowiadał też na liczne pytania uczestników spotkana m.in. na temat ekonomii, religii czy języków obcych używanych w Bułgarii.

Czas już zerwać ze stereotypem „wczasów w Warnie” znanym z czasów PRL. W latach 2012-2016 branża turystyczna w Bułgarii wzrosła o 6 proc., co było wynikiem lepszym niż średnia w Unii Europejskiej. W ciągu najbliższych 10 lat bułgarski sektor turystyczny wzrośnie o ponad 50 proc., stanowiąc coraz bardziej znaczącą część PKB.

Z danych przedstawionych przez radcę ambasady Jordana Draganczewa wynika, że w roku 2008 odwiedziło Bułgarię 156.939 polskich turystów. W roku następnym zanotowano niebywały skok tej liczby o ponad 70 proc. – do 268.624. W 2016 r. liczba ta skoczyła do 365.824. Zaś w 2018 r. – tylko za 10 miesięcy, bo jeszcze nie ma pełnych danych rocznych sięgnęła 418 tysięcy polskich turystów. Co oznacza wzrost o 7,5 proc. do roku poprzedniego.

Warto pamiętać, że Bułgaria obfituje w atrakcje turystyczne: od zabytków antycznych, przez bogate programy turystyki kulturalnej po wspaniałą przyrodę. Miasto Płowdiw jest w 2019 r. Europejską Stolicą Kultury. Bogata jest również oferta turystyki leczniczej i uzdrowiskowej w licznych kurortach, gdzie można skorzystać m.in. z wód mineralnych, soli i błot, miodu oraz narodowego bogactwa, jakim jest słynny olejek różany.

Ruch w drugą stronę, z Bułgarii do Polski, jest znacznie skromniejszy, ale też ma wyraźną tendencję wzrostową. Z 22160 w roku 2012, do 66836 podróżnych w 2017 r. – z rekordowym skokiem o ponad 36 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Podczas spotkania nie zabrakło również ciekawostek. Bułgaria jest, według rankingu Cushman&Wakefield’s, najlepszym kierunkiem do outsourcingu w Europie i trzecim na świecie. Kraj ten zajmuje pierwsze miejsce na świecie w produkcji lawendy – udało mu się bowiem wyprzedzić na tym polu Francję. Jest też największym na świecie eksporterem słonecznika.

Kolejny stereotypem, z którym warto zerwać, jest wino „Sophia” pamiętane z PRL. Przaśne „wytrawne” to pieśń przeszłości. Obecna na spotkaniu firma Platinum Wines reprezentująca bułgarskie winnice zaprezentowała rzeczywiście bardzo dobre wina, które eksportowane są do Polski, Chin, Japonii, Belgii i USA. Łącznie 2,5 mln butelek rocznie. Podczas spotkania zaprezentowano kilka rodzajów win. m.in. ze starannie wybranej i wielokrotnie nagradzanej serii Platinum Wines Collection, w tym uzyskane z winogron bio – serii Callisto.

Ciekawe i smaczne spotkanie narobiło zebranym apetytu na więcej. Stowarzyszenie Dziennikarzy-Podróżników Globtrotter zapowiada, że tematyka bułgarska jeszcze powróci podczas cyklicznych spotkań.